woensdag 2 oktober 2013

Appels en peren vergelijken

Soms is het leuk om vergelijkingen te maken, ook al zijn ze van het type appels en peren ;-) Vandaag opende de wethouder sport Peter de Baat in Alkmaar de Kinderboekenweek. Hij deed dat met een potje tafeltennis. In de openingstoespraak stipte ik aan dat het thema van de Kinderboekenweek "klaar voor de start" en sporten heel goed past bij de bibliotheek. Een gezonde geest in een gezond lichaam. En de wethouder haalde aan dat hij vroeger als kind veel had gelezen, en hoe belangrijk lezen was. Mooi!

In het korte gesprek dat ik voor die tijd met hem had complimenteerde hij ons met de herinrichting en hij wenste ons veel succes met de prijsuitreiking morgen (beste bibliotheek van Nederland). En hij vond het zo leuk dat wij samenwerkten met andere partijen. Toen zei ik dat de bibliotheek graag haar grote bereik inzet ten behoeve van andere maatschappelijke doelen. Ik vertelde de wethouder dat de vestiging Alkmaar Centrum alleen al 300.000 bezoekers op jaarbasis trekt, en alle vestigingen in Alkmaar bijna een half miljoen. Ik vroeg hem toen of hij wist hoeveel AZ per jaar aan bezoekers trekt. .... Na een korte berekening kwam de wethouder op ongeveer 290.000 bezoekers bij thuiswedstrijden, als alles is uitverkocht.

Van De Mens Lopen en het Lezen van een Boek- Alan Benge
Nou dan doen wij het toch niet slecht met onze half miljoen in Alkmaar en als we ruimer kijken naar ons werkgebied (want AZ trekt veel bezoekers uit de regio) dan doen we het zeker niet slecht met bijna een miljoen bezoekers! En natuurlijk is het één met het ander niet te vergelijken, maar ik blijf het bijzonder vinden dat sommige politici makkelijker lijken te vinden (ook al kan dat nu niet meer zo eenvoudig door Europese regelgeving) om een voetbal- of sportclub te hulp te schieten dan om een instelling als de bibliotheek van voldoende financiering te voorzien. Dan ga ik liever voor de combinatie: ASICS! Anima Sana in Corpere Sano.
(Ani

2 opmerkingen:

  1. Misschien kun je het doortrekken naar hoeveel tijd men besteedt aan voetbal of aan het lezen van boeken.

    Een wedstrijd duurt 2x 45 minuten, maar een boek heb je niet zomaar uit natuurlijk. Uiteraard besteedt niet elke bibliotheekbezoeker tijd aan boeken, maar ook aan het lezen van kranten, koffie drinken. En lezingen etc.

    Dan is het toch een mooie kans om uit te dragen dat een gemiddelde bezoeker ook nog eens meer tijd besteedt aan de bibliotheek dan voetbal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En kijken naar sport (voetbal) is passief, hoewel sommige supporters heel actief op de banken staan ;-) terwijl een boek lezen actief werken aan je geest is. En van een boek lezen schijn je gelukkig te worden, hoe dat zit met naar voetbal kijken weet ik niet.... als ik naar mijn lief kijk wordt hij vooral gelukkig als ze winnen ;-)

      Verwijderen