woensdag 5 september 2012

Op de werkvloer

Stagiair Erna
Ik heb een oproep onder de medewerkers van bibliotheek Kennemerwaard gedaan. Als er iets is waar ze trots op zijn, waar ze boos over zijn, problemen waar ze tegen aan lopen, iets leuks is wat ze met me willen delen, dan kunnen ze me voor één of twee uur boeken. De eerste die dat deed was Sanneke. Die nodigde me uit om een keer mee te lopen met een inlichtingendienst. Dus vanochtend van 11.00 tot 13.00 stond ik getooid met een 'stagiair' badge achter het inlichtingenbureau.

Wat viel me op? Allereerst dat ik het alfabet gelukkig nog ken ;-) Twee: dat er iets veranderd is in het stickeren van de AVI eerste leesboekjes. Volgens Sanneke werkte het toch wel goed voor ouders, maar ik vond het maar onduidelijk. Drie: grappig hoe geconditioneerd je bent als 'ouderwets' bibliothecaris door te denken in SISO rubrieken. Wij hebben op de jeugdafdeling inmiddels al een tijdje PIM en toen ik iets moest zoeken over 'paardendressuur' liep ik automatisch naar de kast 'sport en spel' toe. Maar daar staat dus niets over dressuur. Dat staat allemaal bij 'dieren'. Old habits die hard zal ik maar zeggen ;-)

En vier: wat krijg je veel vragen over de printer en het bijbehorende programma. Onhandig hebben we dat geregeld voor de klant. Daar zullen we echt nog eens heel goed naar moeten kijken hoe we dat slimmer en handiger gaan regelen.

En vijf: het is vreselijk belangrijk om routine te hebben in dit werk. Ik sta daar licht te klunzen met vragen over de printer, en ook bij het zoeken naar reserveringen kost het mij tijd. Sanneke weet welke titels ze heeft opgeborgen, welke series nieuw en 'hot' zijn. Ik ben die titelkennis helemaal kwijt. Dat is ook wel logisch. Maar voor het goed kunnen doen van inlichtingenwerk (en straks de retail) heb je die praktijkkennis nodig, moet je de collectie kennen.

Inhoudelijke zoekvragen heb ik niet gehad. Ik heb Sanneke beloofd dat ik nog een keer mee draai op een drukker dagdeel in de hoop dat er dan wel zoekvragen komen. We hebben ook nog even naar #dtv gekeken en bij goeievraag maar daar zagen we niet gelijk iets van onze gading tussen.

Over twee weken zit ik bij Ingeborg. Dan laat ze me het rooster zien, en hoe dat in zijn werk gaat. Ik ben benieuwd waar ik nog meer terecht kom ;-)

5 opmerkingen:

  1. re: #dtv en #durftevragen - het kan kloppen dat het niet veel oplevert, ik heb de laatste weken gemerkt dat het wat word overspoeld door spam en dan vooral van het gebruikelijke werk wat menig inbox ook overspoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erna, Robert en Sanneke, het zou leuk zijn als jullie vragen bij #dtv en #durftevragen met DeBibliotheek zouden kunnen beantwoorden :-) http://es.twitter.com/DeBibliotheek1 (landelijke uitstraling)
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Krijg je ook een cijfer? Mooi dat je zo meeloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Robert: de enige vraag die in aanmerking kwam over snelheden op een weg met een groene streep in het midden was al adequaat beantwoord. Voor de rest inderdaad veel van wat jij zegt.
    @Sanneke: dank je wel, ik had ook een goede stagebegeleider ;-)
    @Guppie: dank voor de tip, daar gaan we op letten.
    @Patrick: volgens Sanneke ben ik geslaagd, maar je met stickers plakken en doorverwijzen (ik vraag even mijn collega om u te helpen) had het geen hoge moeilijkheidsfactor ;-) En ik mag nog een keer terug.... arm publiek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen