woensdag 13 april 2011

Nog maar eens het belang van de bibliotheek

Gistermiddag zat ik bij de directie van een basisschool. Praten over hoe zij tegen onze dienstverlening aan kijken, en of we in verband met de dreigende bezuinigingen kunnen praten over een hogere bijdrage van de school en huisvesting van de bibliotheek in een servicepunt in de bibliotheek.

Over onze dienstverlening
De school meldde het volgende: sinds 2008 komen wij wekelijks bij jullie in de bieb. We krijgen van jullie ondersteuning bij het zoeken naar informatie en jullie reiken de kinderen onderwerpen aan. We merken dat de kwaliteit van de werkstukken beter is geworden en de diversiteit aan onderwerpen is ook groter geworden. Verder zijn we erg blij met het Makkelijk Lezen Plein. Kinderen met dyslexie krijgen zo boeken die qua leesniveau niet te moeiljk zijn, maar wel aansluiten bij hun belevingswereld. Echt een mooie manier om dreigende leesachterstand te voorkomen.

Over meer bijdragen
Helaas, wij moeten ook bezuinigen. We worden op allerlei vlakken gepakt en kunnen niets voor jullie betekenen. Ze gaven overigens wel toe dat wat ze tot nu toe voor het gebruik van de bibliotheek betaalden, dat dat erg weinig was. Onze suggestie van de inzet van een combinatiefunctionaris vonden ze niet gelijk een heel goed idee. Ze hadden ingezet op een sportfunctionaris en die wilden ze erg graag behouden. Mijn pleidooi dat ook het leesonderwijs extra ondersteuning kan gebruiken door een goede bibliothecaris werd instemmend ontvangen... maar ja je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Over huisvesting in de school


Dat leek ze erg mooi. Maar dan toch wel graag met ondersteuning van personeel van de bibliotheek. En als dat niet ging, dan wel de collectie en eventueel vrijwilligers. Daar had ik dan weer moeite mee. Als je zo gelooft in de toegevoegde waarde van een vakkracht, waarmee je juist die meerwaarde creeërt op de collectie, dan kun je ook niet volstaan met een zelfbediening van kinderen en leerkrachten, zonder ondersteuning van een bibliothecaris. Het blijft dus erg moeilijk om duidelijk voor het voetlicht te brengen dat de collectie een middel is, en geen doel op zich. En dat die bibliothecaris er niet voor niks zit, die heeft toegevoegde waarde waardoor die collectie beter tot zijn recht komt.

Over hoe nu verder
Ik ga een mooi voorstel maken voor de school, in de hoop dat het een aanbod wordt dat ze niet kunnen weigeren.... Wordt vervolgd ;-)

2 opmerkingen:

  1. Erna, ik denk dat jouw ervaring vrij goed overeenkomt met wat de gebruikelijke reactie zal zijn vanuit de scholen: Prachtig en zinvol werk dat jullie voor onze kinderen doen, maar ja, daaraan extra bijdragen is wat teveel gevraagd.
    Het toont onze kwetsbaarheid, want hoe waardevol is ons werk als men er geen geld voor over heeft? Als ik jou was, zou ik zeker met een goed voorstel komen, maar ik zou het verrekken om alleen maar voor Sinterklaas te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Bas: het 'grappige' is dat de bestuurder van de school mij een jaar geleden vroeg of ik programma's had om taalachterstanden op zijn scholen weg te kunnen werken, of te voorkomen. Het mocht ook best iets kosten. Voor een aantal scholen zijn we nu bezig met een combinatiefunctionaris, dan kost het de school maar € 2000-3000,-- voor een hele dag een medewerker van de bibliotheek die hen op maat kan ondersteunen. Deze school willen daar nog niet gelijk aan, maar het zou een uitgelezen kans zijn.

    BeantwoordenVerwijderen