woensdag 13 april 2011

Mobiel internet

Al iets meer dan een jaar loop ik met een mobieltje rond waarop ik ook internet kan raadplegen. Ik heb daar ook de app voor Twitter op gedownload en voor Facebook. De Twitter app gebruik ik vrij vaak als ik onderweg ergens naar toe ben. Facebook zelden of nooit. Omdat mijn 'smartphone' niet het nieuwste model is, vind ik de app voor Twitter niet heel erg handig, maar het is te doen.

Layar of werken met een QR code is niet mogelijk met mijn toestel. Als ik denk aan de toepassingsmogelijkheden voor QR code of layar denk ik dat er heel veel kan. Ik heb in een bibliotheek in Italië gezien dat je met de QR code titels kon reserveren. Gewoon de code scannen met je telefoon en het boek werd voor je gereserveerd. In expeditie Deventer, een erfgoedspel wordt volgens mij ook gewerkt met layar of QR codes. Ik zou me kunnen voorstellen dat je met deze codes een link kunt leggen naar websites en titels van de bibliotheek. Als er een QR code op een historisch gebouw of anderszins interessante plek staat, dat je daar dan gelijk extra informatie over krijgt en doorverwijzing naar de bibliotheek met titels die daar verkrijgbaar zijn.

Een app die je op basis van bijvoorbeeld je foursquare coordinaten oppikt, je dan ook laat weten wat er vlakbij te doen is. Een leuke culturele happening, een lezing, een lekker eettentje.
Een app die je op basis van je vakantieboeking een aantal luistertips geeft, leestips en kijktips. Interessante websites om te raadplegen.
Een app waarop je kunt ingeven in welk onderwerp je bent geinteresseerd, en wie bij jou in de buurt die interesse deelt.
Een app die je vertelt of er nog een pc vrij is in de bibliotheek, en of er nog vergaderruimte vrij is.
tja, ik moet eerlijk zeggen dat het volgens mij allemaal al bestaande ideeën zijn.... orgineel nog niet.

2 opmerkingen:

  1. Hee Erna,

    Ik weet dat ik sowieso nogal snel enthousiast ben over apps en technodingetjes, maar ik kan je zeggen dat ik nog nooit ergens zo gecharmeerd van was als van de iPhone. Er zijn zoveel leuke toepassingen nu al...en je fantasie gaat er alleen maar verder van op hol. Dat toestel zet ook wel standaarden denk ik, standaarden voor dienstverlening, informatievoorziening enz. Mijn tip is dus: als je weer een nieuw toestel neemt: beknibbel dan niet en ga voor een mooie, met goede webaansluiting. Dan worden een hoop andere dingen opeens een stuk minder relevant :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Edwin: ik zal er over nadenken. Heb inmiddels wel een iPad, daar ben ik wel van gecharmeerd voor bepaalde toepassing. De 'zeeuw' in mij ;-) vond destijds een iPhone via het werk te duur, misschien toch maar zelf bijleggen dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen