zondag 17 april 2011

John Irving- De laatste nacht in Twisted River

Ik ben een groot liefhebber van echter verhalenvertellers, en John Irving valt daar wat mij betreft onder. Ik was een aantal jaren geleden afgehaakt na het boek 'Zoon van het circus'. Best een mooi boek, en toch, ik was even 'klaar' met Irving. Toen vorig jaar dan weer een nieuw boek verscheen, tussendoor heb ik de anderen niet meer gelezen geef ik toe, dacht ik, kom ... ik ga het weer eens proberen met Irving. En het viel niet tegen ;-)

Een prachtig verhaal, over een vader en een zoon, over leven en dood, vriendschap en familiebanden. Lot en noodlot. Alle ingredienten waar Irving al vaker over schreef. Vol humor en liefdevol geschreven over zijn hoofdpersonen.
Danny, de hoofdpersoon van het boek, is 12 jaar als hij met zijn vader halsoverkop uit een houtzagersdorp in ht noorden van de V.S. vertrekt. Hij heeft de minnares van zijn vader aangezien voor een beer en haar vermoord. De vrouw was ook het lief van de plaatselijke sheriff/politie-agent en Danny en zijn vader Dominic vrezen uit elkaar gehaald te worden. Dus ze vertrekken en vestigen zich op een andere plek onder een schuilnaam.

Een tijd lang kunnen ze relatief rustig leven, maar hun vriend Ketchum weet ze steeds op de hoogte te houden van het feit dat de politie-agent nog steeds naar ze op zoek is om Dominic, de vader, te zullen vermoorden als wraak. Niet voor de moord op zijn minnares, maar omdat hij met haar sliep.

Danny groeit op en gaat naar de universiteit en wordt een groot schrijver. Al de bizarre verhalen die hij en zijn vader en Ketchum hebben meegemaakt verwerkt hij in zijn romans. Hij wordt er wereld beroemd mee. Hij loopt een 'foute' vrouw tegen het lijf, en krijgt daar ook een kind mee. Alle drie de mannen zijn op een bepaalde manier niet echt gelukkig in de liefde, zoeken haar wel, zijn er ook kort of langer intens gelukkig in, en dan gaat er weer iets mis. Er zit een fatalisme in hun manier van leven en de liefde beleven.



Zonder nou alle ins en outs weg te geven van rare 'twists' die er in het verhaal zitten, echte Irving twists, die op een bizarre manier ook altijd weer lijken te kloppen, kan ik zeggen dat ik het een aanrader vind. Irving is ouderwets op dreef. Hij weeft de geschiedenis van de afgelopen 50 jaar van de V.S. door zijn verhaal, de oorlog van Vietnam en de aanslagen op 11 september. De platheid van sommige bewoners van de V.S. Hoe je je verleden nooit achter je kunt laten, dat je het mee neemt en dat het je ook in kan halen. De slechte en de mooie dingen. Dat het leven met die mooie en slechte dingen je weemoedig kan maken, en blij. En dat dat ook mooi is.

Ik heb er weer van genoten.

1 opmerking:

  1. Lord Bubuza heeft mijn huwelijk 11 jaar geleden gered met zijn spreuk. Mijn man vroeg een scheiding aan en het was erg gênant, beschamend en hartverscheurend. Ik begon hulp te zoeken op internet toen ik verschillende getuigenissen zag waarin mensen Lord Bubuza waardeerden voor het helpen herstellen van hun relatie, dus nam ik contact met hem op via WhatsApp: +1 505 569 0396 om hulp en hij reageerde en beloofde me te helpen mijn huwelijk te herstellen met zijn betovering. Ik deed wat hij me had opgedragen en een paar uur later kwam mijn man terug en smeekte me op zijn knieën om hem te vergeven en hem terug te accepteren. Hij annuleerde de scheiding en het is nu 11 jaar en we zijn nog steeds gelukkig getrouwd. Ik zal Lord Bubuza blijven waarderen omdat hij een God op aarde is. Hij kan jou ook helpen. Neem contact met hem op via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com of website: https://lordbubuzamiraculouswork.com

    BeantwoordenVerwijderen