zondag 17 april 2011

Google Books en e-books

Het laatste verdiepding. Digitale boeken. Ik moet zeggen, ik ben er ambivalent in. Ik heb me suf gezocht op google books, en nieuwe titels staan er dus bijna niet op. Ik weet natuurlijk wel waarom dat is, rechten, maar toch... je verwacht hier dan toch meer. Het is ook veel engelstalig, de Max Havelaar, om maar eens een klassieker te noemen staat er alleen in het Engels op. De Max Havelaar is dan wel weer beschikbaar als e-book voor je iPad.

De Goo reader weet ik niet zo goed wat ik er mee moet. Leuk speeltje, grappig om er mee door boeken en tijdschriften te bladeren. Het doet me denken aan het bladeren op mijn iPad door digitale boeken heen. Daarbij merk je dat net zoals websites in het begin gedigitaliseerde folders op het net waren dat het met e-books ook zo is. Het is uitgeven op een manier die erg lijkt op het uitgeven in print. Dus niet met slimme manieren om gelijk door te kunnen klikken naar verwijzingen van literatuur, laten zien hoe iets er dan in het echt uit zou kunnen zien etc etc. Het is allemaal nog erg 1-dimensionaal. Ik vermoed dat er een tijd komt waarin e-books in allerlei crossover vormen gaan komen. Voor de echte boekenliefhebbers een rechttoe-rechtaan uitvoering met alleen tekst en geen afbeeldingen etc, want die willen hun eigen fantasie laten werken. En e-books waarin al een inkleuring van verhalen wordt gegeven met beeld. En natuurlijk ook interactieve verhalen waarbij de creatieve lezers zelf hun helden en heldinnen kunnen inkleuren.

2 opmerkingen:

  1. Ze zijn er al wel, de e-books met meerdere lagen: Alice in Wonderland en Fiet wil rennen. Met enige regelmaat zie ik de laatste tijd een filmpje over 3d-boeken: je kijkt regelrecht een vulkaan in. Voor kinderen (= educatief) begint het dus al te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @angel het is nog wel veel vanuit wat er nu is, bestaande denkramen. Ik weet ook niet hoe het anders zou kunnen, Layar zou een bijzondere toevoeging kunne zijn wellicht. Ik wacht met spanning af.

    BeantwoordenVerwijderen