vrijdag 14 januari 2011

Op de radio

Vandaag mocht ik samen met Frank Huysmans voor een kort interview naar BNR om te praten over de bezuinigingen op de bibliotheken. Ik had me van te voren voorgenomen om er een zo positief mogelijk verhaal van te maken. Niet roepen dat het niet kan, wel duidelijk maken dat het gevolgen zal hebben. Dat we graag met onze gemeenten samen willen kiezen over wat de rol en de taak van de bibliotheek is in hun gemeente.

Je verhaal vertellen
Dat het nog niet meevalt om je verhaal te vertellen in een interview werd me vandaag weer eens duidelijk. Op zich ben ik niet ontevreden, want ik geloof dat ik wel positief over kwam. Toch heb ik niet over de buhne kunnen brengen dat we er zijn ten behoeve van leer- en leesbevordering. Gelukkig kon Frank Huysmans dat wel melden, de bibliotheek als studieplek, een plek om elkaar te ontmoeten.

Bibliotheek als equalizer
De bibliotheek bereikt nog te weinig de laagopgeleiden, en daar heeft Frank natuurlijk gelijk in. Dat kan nog beter. En tegelijkertijd is de bibliotheek de 'equalizer', dus voor iedereen een poort tot ontwikkeling. Vooralsnog is in het werkgebied van Kennemerwaard iets meer dan de helft van onze bezoekers lager of middelbaar opgeleid.

Bereik cultuur versus sport
Ik zou wel eens willen weten hoe dat dan zit met de andere culturele instellingen, en met bijvoorbeeld een 'volkssport' zoals voetbal. Hoe zit het daar met het bereik, en hoeveel subsidie gaat daar in zitten. Tenslotte ben je als mens het gelukkigst met een gezonde geest in een gezond lichaam (ASICS ;-)

4 opmerkingen:

  1. hoi Erna,
    nou dat van die laagopgeleiden valt wel mee. Punt dat ik maakte is dat de achterstand van laagopgeleiden op hoogopgeleiden in bibliotheekgebruik minder groot is dan bij andere culturele voorzieningen. Zo bezien doen bibliotheken het dus goed. Alleen: je zou bij een openbare bibliotheek verwachten dat laagopgeleiden juist meer van die voorziening gebruik zouden maken dan hoogopgeleiden en dat is dus niet het geval.
    Over de sport: mijn ex-collega's op het SCP hebben net de nieuwe Rapportage Sport uitgebracht waarin antwoord op je vragen. Zie http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2010/Sport_een_leven_lang
    groet Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Erna,
    ik heb het gesprek gehoord. Het was wel erg kort. Inderdaad jammer dat er (daardoor)niet iets meer werd gezegd over leesbevordering met name in het basisonderwijs. En de gevolgen van het verdwijnen van voorzieningen in kleinere kernen. Wel goed om niet in een klaagzang te vervallen. Gebeurd al genoeg.
    Mvg Mannes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zei het vanmiddag al tegen je, en nu weer: Pauw&Witteman, DWDD, desnoods Jensen, Radar (kunnen zo lekker opruien)! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @frank: ga kijken wat je collega's melden ove sport. Ik vond ons wel een 'goed span voor de wagen' om het belang van bibliotheken vor t voetlicht te brengen.
    @mannes: 't is echt lastig om je verhaal over de bühne te krijgen
    @angel: ik wil best aan tafel bij Jeroen of Matthijs ;-)

    BeantwoordenVerwijderen