maandag 17 mei 2010

Librarything



Voor wie het wil weten, dit is Moom, een lokale Finse prentenboekenheld, ook in Nederland bekend bij de oudere jeugd



't Is al veel te laat, en toch nog even snel een blog(je) over Librarything. Vanavond met de Raad van Toezicht over ons beleidsplan gesproken. En daar kwam onder andere ook social media ter sprake. Of wij als bibliotheek al iets doen aan het interactieve op het net. Mensen de gelegenheid geven hun eigen boekrecensies toe te voegen, leestips e.d. Daar kon ik op antwoorden dat we al wel twitteren, dat we in onze catalogus al wel aanbevelingen doen op basis van leengedrag, en dat we de ambitie hebben om het leveren van recensies door leners mogelijk te maken. Dus toen ik vanavond al vast eens ging liggen snuffelen op Librarything zag ik daar bij wat doorklikken ook onze eigen bieb staan. Als leverancier van boeken. Kunnen we trouwens ook onze cd's koppelen via Librarything? Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Wat ik leuk vind aan Librarything is dat je boekenkast ook iets over jou zegt. Natuurlijk voeg je trefwoorden toe aan je eigen profiel, maar wat voor boeken lees je nou? Vorig jaar had ik iemand die voor het eerst bij mij thuis was, die vervolgens uitgebreid de inhoud van mijn boekenkast ging bekijken. En dat leverde bij hem het commentaar op dat ik waarschijnlijk als kind veel van sprookjes moet hebben gehouden, en dat ik van heroische verhalen houd, en een romantische ziel heb. Grappig, tot die conclusie kun je inderdaad komen. Of het waar is.... dat laat ik dan maar even in het midden.
Wie ben je... kun je dat zien aan de inhoud van iemands boekenkast? Die vraag is voor ons en onze gebruikers waarschijnlijk niet zo interessant. Wel interessant is de aanbeveling van leners. Net zoals je op basis van leengedrag al ziet dat andere mensen dan bepaalde titels hebben geleend die voor jou interessant zouden kunnen zijn, zo zit dat natuurlijk ook met de titels die je in je kast hebt staan. Je beveelt daarmee impliciet boeken aan, en je kunt er zelfs je eigen recensie aan toe voegen. Ik zag bijvoorbeeld dat Biebfrog een aantal titels had ingevoerd die ik zelf ook in de boekenkast heb staan. En dat is leuk om te zien. En dus ben ik misschien wel geinteresseerd in andere titels die bij haar in de lijst staan. Haal ik er misschien nog wat leuke leestips uit.
HAHAHAHAHA! Alsof ik daar tijd voor heb, om te lezen! Ik denk met weemoed terug aan de tijd toen ik nog als die Finse jongetje heerlijk rustig, verloren voor de wereld om mij heen me in een boek kon verliezen. Mij in de wereld van mijn papieren helden en heldinnen waande en er geen beleidsplan, geen begroting, geen 23 dingen... niets niets niets tussen mij en mijn boek kon komen ;-)

2 opmerkingen:

  1. Vraagje: kun jij mijn lijst wel zien? Er blijft bij mij maar een rondje draaien, dus dacht ik dat het niet gelukt was. Ik heb aangegeven dat al mijn titels per 15 seconden moeten rouleren. Mijn lijst is nog lang niet af, maar ja tijd vinden....je weet er alles van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En daarom heb ik een heel gaaf boek op je bureau gelegd...tijd maken voor The Eyre Affair!
    Maar ik zit elke dag een uur in de bus en kan dan lezen, dus ik heb makkelijk praten ;)

    BeantwoordenVerwijderen